Jumaat, 25 Oktober 2013

#18 : Dia Sudah.

Gembira.

Sungguh gembira.

Dia ini sahabat saya. Soleh orangnya. Saat orang lain sukar mendengar luahan perasaan saya, dialah yang jadi pendengar setia. Walau kekadang dia tidak mampu berbuat apa-apa, namun cukuplah senyumannya yang membahagia.

Tempoh hari, secara rahsia dia beritahu saya yang dia sudah bertunang. Saya gembira dengan berita itu. Dan, saya rahsiakan berita itu.

Hari ini, dia beritahu pula yang dia akan berkahwin dalam waktu terdekat.

Allahu Akbar.

Walaupun bukan saya yang akan berkahwin, namun berita ini amat membahagiakan saya. Dia yang begitu pendiam, mengorak langkah lebih kehadapan berbanding orang sahabat lain.

Diam-diam ubi, berisi.

Saya berikan pandangan saya tentang perkahwinan dan nasihat setakat termampu. Apa yang telah saya pelajari, sama ada daripada guru-guru, buku-buku dan sahabat-sahabat lain, saya kongsikan bersamanya, supaya dia lebih bersedia menempuh bait muslim yang bakal dibina.

Berita ini diberi tahu kepada saya atas kepercayaannya dia kepada saya, sebagaimana saya percayakan dirinya. Sangat terharu.

Ini baru berita perkahwinan sahabat.

Kalau perkahwinan sendiri bagaimana pula rasanya.

Heh.

Mr. Hope
25.10.13
7.26 p.m

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya belum ada rekod makan spesis sendiri.